logo bip Biuletyn Informacji Publicznej

BIP Urzędu Gminy Lasowice Wielkie

Lasowice Wielkie 99A
46-282 Lasowice Wielkie
LEKTOR
XML

Przetarg nieograniczony ADAPTACJA BUDYNKU MIESZKALNEGO NA BUDYNEK SOCJALNY

 

Zamawiający: Gmina Lasowice Wielkie                                  Nr zamówienia: ZP/34/6/2010r.  
 
 
Przetarg nieograniczony
 
ADAPTACJABUDYNKU MIESZKALNEGO NA BUDYNEK SOCJALNY

 

POSTĘPOWANIE O UDZIELENIE ZAMÓWIENIA PUBLICZNEGO W TRYBIE PRZETARGU NIEOGRANICZNEGO
 
o wartości nie przekraczającej kwot określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych
(Dz. U. z 2010 r. Nr 113, poz. 759 ze zm.)
 
 
 

Nazwa Zamawiającego:
Miejscowość:
Adres:
Strona internetowa:
Tel.
Fax
NIP:
Gmina Lasowice Wielkie
Lasowice Wielkie 99A
46-282 Lasowice Wielkie
(77)41 75 470
(77)41 75 491
751-16-83-021

 
 
 
 
Zatwierdził:
 Wójt Gminy Daniel Gagat
 
                                                                                                                                         
Lasowice Wielkie, lipiec 2010 r.
 
 

 

 
                       
                                  
                                              
 
 
 
 
 
 
 
 
SPIS TREŚCI
 
1. Tryb udzielania zamówienia publicznego
2. Opis przedmiotu zamówienia
3. Informacja o dofinansowaniu projektu ze środków Unii Europejskiej
4. Termin wykonania zamówienia
5. Opis części zamówienia, jeżeli zamawiający dopuszcza składanie ofert częściowych
6. Opis warunków udziału w postępowaniu oraz sposobu dokonywania oceny spełnienia tych warunków
7. Wykaz oświadczeń i dokumentów jakie mają dostarczyć wykonawcy w celu potwierdzenia spełnienia warunków udziału w postępowaniu
8. Opis sposobu przedstawienia ofert wariantowych oraz minimalne warunki, jakim muszą odpowiadać oferty wariantowe, jeżeli zamawiający dopuszcza ich składanie
9. Informację o sposobie porozumiewania się Zamawiającego z Wykonawcami oraz przekazywania oświadczeń i dokumentów
10. Wskazanie osób uprawnionych do porozumiewania się z Wykonawcami        
11. Wymagania dotyczące wadium
12. Termin związania ofertą
13. Opis sposobu przygotowania oferty
14. Miejsce oraz termin składania i otwarcia ofert
15. Sposób obliczania ceny
16. Informacje dotyczące walut obcych, w jakich mogą być prowadzone rozliczenia między Zamawiającym a Wykonawcą
17. Opis kryteriów, którymi Zamawiający będzie się kierował przy wyborze oferty wraz z podaniem znaczenia tych kryteriów oraz sposobu oceny ofert
18. Informacje o formalnościach, jakie powinny zostać dopełnione po wyborze oferty w celu zawarcia umowy w sprawie zamówienia publicznego
19. Wymagania dotyczące wymagania należytego wykonania umowy
20. Istotne dla stron postanowienia, które zostaną wprowadzone do treści zawieranej umowy w sprawie zamówienia publicznego
21. Pouczenie o środkach ochrony prawnej przysługujących Wykonawcy w toku postępowania o udzielenie zamówienia
22. Postanowienia końcowe.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
1.       TRYB UDZELENIA ZAMÓWIENIA PUBLICZNEGO
 
 
Postępowanie prowadzone jest zgodnie z przepisami ustawy z dnia 29 stycznia 2004 roku Prawo zamówień publicznych - tekst jednolity wprowadzony Obwieszczeniem Marszałka Sejmu z dnia 25 czerwca 2010 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu ustawy, opublikowany w Dz. U. z 2010 r. Nr 113, poz. 759 oraz następujące z późniejszymi zmianami, a także wydane na podstawie niniejszej ustawy Rozporządzenia wykonawcze dotyczące przedmiotowego zamówienia publicznego, a zwłaszcza:
1) Rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2009 r. w sprawie rodzajów dokumentów, jakich może żądać zamawiający od wykonawcy, oraz form, w jakich te dokumenty mogą być składane (Dz. U. z 2009 r. Nr 226, poz.1817),
2) Rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2009 r. w sprawie średniego kursu złotego w stosunku do euro stanowiącego podstawę przeliczania wartości zamówień publicznych (Dz. U. z 2009 r. Nr 224 poz. 1796),
3) Rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2009 r. w sprawie kwot wartości zamówień oraz konkursów, od których jest uzależniony obowiązek przekazywania ogłoszeń Urzędowi Oficjalnych Publikacji Wspólnot Europejskich.(Dz. U. z 2009 r. Nr 224 poz. 1795).
 
Postępowanie prowadzone jest w trybie przetargu nieograniczonego o wartości szacunkowej poniżej progów ustalonych na podstawie art. 11 ust. 8 Prawa zamówień publicznych.
 
 
2.       OPIS PRZEDMIOTU ZAMÓWIENIA
 
 
2.1.              Przedmiotem zamówienia jest adaptacja (zmiana sposobu użytkowania) budynku mieszkalnego oraz budynku gospodarczego na budynek mieszkalny wielorodzinny z lokalami socjalnymi oraz adaptacja garaży na komórki lokatorskie. Lokalizacja inwestycji: Laskowice ul. Krótka 4.
Budynek mieszkalny gospodarczy i inwentarski wybudowano w zabudowie zwartej. Budynek mieszkalny jest
piętrowy, częściowo podpiwniczony (pod dobudowa wejścia i łazienki) z poddaszem gospodarczym nieużytkowanym. Budynek gospodarczy jest parterowy, niepodpiwniczony z poddaszem użytkowanym jako magazyn. Budynki wykonano w systemie tradycyjnym: fundamenty ceglane, ściany murowane szczelinowe i jednowarstwowe, stropy odcinkowe z płyt WPS i żelbetowe. Konstrukcja dachu drewniana, płatwiowo-kleszczowa, dwuspadowa. Pokrycie z dachówki ceramicznej, zakładkowej, silnie zużyte.
Przewidziano prowadzenie robót budowlanych w branży:
1.       ogólnobudowlanej, obejmującej w szczególności zakres prac:
a) rozbiórkę pokrycia jednego naczółka na budynku mieszkalnym,
b) przebudowę niektórych fragmentów więźby dachowej w celu wyprowadzenia kominów ponad dach,
c) przełożenie pokrycia dachowego z wprowadzeniem wiatroizolacji,
d) rozbiórkę części ścianek działowych,
e) wprowadzenie nowego podziału pomieszczeń ze ścianami z ceramiki i płyt g-k na ruszcie stalowym,
f) wzmocnienie stropów parteru,
g) przebudowę podłóg,
h) docieplenie całego budynku styropianem w metodzie lekkiej mokrej,
i) dostosowanie instalacji wewnętrznych do nowych potrzeb,
2.       elektrycznej, obejmującej w szczególności zakres prac:
a) wykonanie linii zwodów poziomych i pionowych na dachu krytym dachówką, papą oraz kominach poszczególne odbiory,
b) odłączenie zasilania energetycznego i demontaż rozdzielni oraz części instalacji zasilającej do wymiany,
c) wytyczenie tras linii oraz stanowisk rozdzielni elektrycznych zabezpieczenia głównego RP00 160A jako głównego wyłącznika prądu przez elektromontera,
d) ułożenie linii przewodów instalacji elektrycznej, odbiór, pomiary powykonawcze, zapranie bruzd i załączenie zasilania,
e) montaż łączników oraz innego osprzętu,
f) wykonanie połączeń przewodów instalacji elektrycznej i odgromowej,
g) wykonanie uziemień ochronnych i odgromowych zgodnie z projektem,
3.       sanitarnej, obejmującej w szczególności zakres prac:
a)       wykonanie kanalizacji sanitarnej,
b)       wykonanie instalacji wodociągowej,
c)       wykonanie instalacji C.O. wraz z kotłownią
d)       roboty wykończeniowe.
 
Budynek garaży został wybudowany w latach 90-tych XX wieku. Budynek był na bieżąco konserwowany i remontowany i jest w stanie technicznym dobrym. Budynek wybudowano jako wolnostojący w zabudowie zagrodowej. Budynek jest parterowy, niepodpiwniczony ze stropodachem pełnym pokrytym blachą trapezową. Budynek wykonano w technologii tradycyjnej: fundamenty betonowe, ściany murowane jednowarstwowe. Konstrukcja stropodachu z płyt korytkowych zamkniętych i drewniana nad ostatnim boksem. Pokrycie stanowi blacha trapezowa ułożona na podkładzie z papy asfaltowej. W budynku brak jest jakichkolwiek instalacji.
W projekcie przewidziano:
-        rozbiórkę istniejących bram stalowych,
-        przebudowę podłóg,
-        wprowadzono podział wszystkich pomieszczeń garażowych na pół w celu uzyskania komórek lokatorskich.
 
Przedmiot zamówienia musi zostać wykonany starannie, zgodnie ze sztuką budowlaną i zasadami wiedzy technicznej. W czasie wykonywania robót Wykonawca dostarczy, zainstaluje i będzie obsługiwał wszystkie tymczasowe urządzenia zabezpieczające, zapewniając w ten sposób bezpieczeństwo pojazdów i pieszych.  Od 01 września obiekt będzie użytkowany i w tym czasie Wykonawca zobowiązany jest w sposób szczególny zachować zasady bezpieczeństwa.
 
2.2. Przedmiot zamówienia określa:
2.2.1) Przedmiar robót - zał. Nr 6do SIWZ
2.2.2) Specyfikacje techniczne wykonania odbioru robót budowlanych zał. Nr 7do SIWZ,
2.2.3) Dokumentacja projektowa – zał. Nr 8 do SIWZ.
 
2.3. Wykonanie i odbiór robót będą się odbywały w oparciu o:
a) specyfikację techniczną wykonania i odbioru robót ;
b) zapisy SIWZ,
b) aprobaty techniczne lub inne dokumenty, o których mowa w art. 30 ustawy – Prawo zamówień publicznych.
 
2.4. Przedmiot zamówienia zakwalifikowano do CPV:
45000000-7   -   Roboty budowlane
45400000-1   -   Roboty wykończeniowe w zakresie obiektów budowlanych
45310000-3   -   Roboty instalacyjne elektryczne
45330000-9   -   Roboty instalacyjne wodno-kanalizacyjne i sanitarne
 
 
2.5. Zamawiający żąda wskazania przez wykonawcę w ofercie części zamówienia, której wykonanie powierzy podwykonawcom.
2.6. Informacje dodatkowe dla Wykonawców:
2.6.1) Cały teren budowy zostanie przekazany Wykonawcy po zawarciu umowy.
2.6.2) Zamówienie musi byćrealizowane zgodnie z obowiązującymi przepisami Prawa Budowlanego, wszelkimi aktami prawnymi właściwymi w przedmiocie zamówienia, przepisami techniczno – budowlanymi, obowiązującymi normami oraz zasadami wiedzy budowlanej.
2.6.3) Wykonawca we własnym zakresie:
a) urządzi teren budowy i zaplecze budowy;
b) utrzyma w należytej sprawności oznakowanie i zabezpieczenie terenu budowy;
c) oznakuje teren robót tablicąinformacyjną;
d) poniesie koszty związane z wypłatąodszkodowańza wszelkie zniszczenia, które powstały w trakcie prowadzenia robót.
2.6.4) Wykonawca zorganizuje wg własnych potrzeb zaplecze budowy. Po zakończeniu robót teren, na którym będzie zlokalizowane zaplecze budowy, należy przywrócićdo stanu pierwotnego.
2.6.5) Wykonawca po przejęciu terenu powinien zdjąć, przechowaći zabezpieczyćmajątek Zamawiającego.
2.6.6) Wykonawca zobowiązany będzie do ustawicznego utrzymania terenu budowy i zaplecza w stanie gwarantującym bezpieczeństwo osób korzystających z tych terenów.
2.6.7) Wykonawca w trakcie realizacji zamówienia musi umożliwićprzejazd (Pogotowie Ratunkowe, Straż Pożarna, Policja, zaopatrzenie, służby komunalne), dojazd i dojście do wszystkich firm, obiektów i posesji zlokalizowanych
w obrębie inwestycji.
2.6.8) Wykonawca zobowiązany będzie do sporządzenia, przed rozpoczęciem budowy, planu bezpieczeństwa i ochrony zdrowia, uwzględniającego specyfikęobiektu budowlanego i warunki prowadzenia robót budowlanych.
Plan bioz należy sporządzićzgodnie z Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 23.06.2003 r. (Dz. U. nr 120 poz.1126) oraz wymaganiami Prawa budowlanego.
2.6.9) Wszelkie prace na i w bezpośrednim sąsiedztwie obiektów należy wykonać w uzgodnieniu z właścicielami lub administratorami tych obiektów.
2.6.10) Wykonawca zobowiązany jest do zapewnienia we własnym zakresie wszelkich materiałów niezbędnych do wykonania robót objętych zamówieniem. Zakupione i wbudowane materiały musząodpowiadaćPolskim Normom, wymogom, które określa art. 10 Ustawy Prawo Budowlane z dnia 07.07.1994 r. (tj. z 2006 r. Dz. U. nr 156, poz.1118 ze zm.), oraz art. 5 ustawy z dnia 16.04.2004 r. o wyrobach budowlanych (Dz. U. Nr 92, poz. 881).
2.6.11) Wykonawca jest posiadaczem i wytwórcąwszystkich odpadów powstałych w wyniku prowadzenia prac,
w tym odpadów niebezpiecznych. Na wykonawcy ciążą
wszystkie obowiązki wynikające z ustawy z 27 kwietnia 2001 r. o odpadach (Dz. U. Nr 39, poz. 251 z 2007 r. z późn. zmianami), a w szczególności opisane w rozdziale 4 ustawy.
2.6.12) Przy realizacji przedmiotowego zamówienia odpadami sąmateriały pochodzące z rozbiórki (z wyjątkiem materiałów kamiennych, elementów stalowych, elementów żeliwnych i innych przeznaczonych do powtórnego wbudowania lub do odzysku) oraz z robót ziemnych, które wykonawca przewiezie na wybrane przez siebie wysypisko. Opłatęza wysypisko ponosićbędzie wykonawca.
2.6.13) Wykonawca wypełni wszystkie wymogi i zobowiązania wynikające z uzgodnień dokumentacji projektowej
a ich koszt uwzględni w cenie ofertowej.
2.6.14) Obowiązkiem Wykonawcy jest informowanie na bieżąco Zamawiającego o wszystkich sytuacjach
i odkryciach, co do których istnieje przypuszczenie, iż jest zabytkiem.
2.6.15) Wykonawca zobowiązany jest do protokolarnego przekazanie terenu inwestycji po zakończeniu prac ich właścicielom w stanie uporządkowanym oraz demontaż ewentualnych obiektów tymczasowych, nie później niż
w dniu odbioru końcowego robót.
 
 
3.       INFORMACJA O DOFINANSOWANIU PROJEKTU ZE ŚRODKÓW UNII EUROPEJSKIEJ
 
 
Nie dotyczy.
 
 
4. TERMIN WYKONANIA ZAMÓWIENIA
 
 

   
Od dnia podpisania umowy do 30 grudnia 2010 r.
 

 
 
5. OPIS CZĘŚCI ZAMÓWIENIA, JEŻELI ZAMAWIAJĄCY DOPUSZCZA SKŁADANIE OFERT CZĘŚCIOWYCH

 
Zamawiający nie dopuszcza składania ofert częściowych.
 
 
6. WARUNKI UDZIAŁU W POSTĘPOWANIU ORAZ OPIS SPOSOBU DOKONYWANIA OCENY SPEŁNIENIA TYCH WARUNKÓW
 
O udzielenie zamówienia mogą ubiegać się wykonawcy, którzy zgodnie z Art. 22 ust.1 spełniają warunki dotyczące:
  1. Posiadania uprawnień do wykonywania określonej działalności lub czynności, jeżeli przepisy prawa nakładają obowiązek ich posiadania;
        Zamawiający nie precyzuje w tym zakresie żadnych wymagań, których spełnianie Wykonawca zobowiązany jest wykazać w sposób szczególny. Ocena spełniania powyższego warunku prowadzona będzie na podstawie oświadczenia załączonego do oferty.
 
  1. Posiadania wiedzy i doświadczenia;
                Warunek ten będzie spełniony, jeżeli Wykonawca:
Wykaże, iż zgodnie z zasadami sztuki budowlanej i prawidłowo ukończyli w okresie ostatnich pięciu lat przed upływem terminu składania ofert, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy - w tym okresie, co najmniej 1(jedną) robotę budowlaną w zakresie remontu budynku obejmującego swym zakresem prace w zakresie branży budowlanej, instalacji sanitarnych oraz instalacji elektrycznych z podaniem ich wartości oraz daty i miejsca wykonania. Zamawiający wymaga, by Wykonawca wykazał, że zrealizował należycie co najmniej jedno zamówienie o cechach jak wyżej i wartości tego zamówienia wyniosła min. 500.000,00 zł. brutto.
  1. Dysponowania odpowiednim potencjałem technicznym 
Zamawiający nie precyzuje w tym zakresie żadnych wymagań, których spełnianie Wykonawca zobowiązany jest wykazać w sposób szczególny. Ocena spełniania powyższego warunku prowadzona będzie na podstawie oświadczenia załączonego do oferty.
  1. Dysponowanie osobami zdolnymi do wykonania Zamówienia;
Zamawiający uzna warunek za spełniony, jeśli wykonawca wykaże, iż dysponuje lub będzie dysponował osobami do pełnienia samodzielnych funkcji technicznych, a w szczególności:
-        kierownikiem budowy (uprawnienia budowlane do pełnienia samodzielnej funkcji technicznej
w budownictwie w specjalności konstrukcyjno-budowlanej)
;
-        kierownikiem robót (uprawnienia budowlane do kierowania robotami budowlanymi w specjalności instalacyjnej
w zakresie sieci, instalacji i urządzeń cieplnych);
-        kierownikiem robót (uprawnienia budowlane do kierowania robotami budowlanymi w specjalności instalacyjnej
 w zakresie sieci, instalacji i urządzeń elektrycznych).
  1. Sytuacji ekonomicznej i finansowej;
        Zamawiający nie precyzuje w tym zakresie żadnych wymagań, których spełnianie Wykonawca zobowiązany jest wykazać
       w sposób szczególny. Ocena spełniania powyższego warunku prowadzona będzie na podstawie oświadczenia
       załączonego do oferty.
  1. Nie podlega wykluczeniu na podstawie art. 24 ust 1 i 2 ustawy Prawo zamówień publicznych.
 
Zamawiający dokona oceny spełnienia przez wykonawców warunków udziału w postępowaniu w oparciu o informacje zawarte w dokumentach i oświadczeniach, o których mowa w pkt 7 SIWZ, zgodnie w formułą „spełnia – nie spełnia”. Z treści załączonych dokumentów musi wynikać jednoznacznie, że w/w warunki wykonawca spełnił.
 
W przypadku wątpliwości co do treści dokumentów złożonych przez Wykonawcę na potwierdzenie spełniania warunków udziału w postępowaniu, Zamawiający może wezwać wykonawców w określonym przez siebie terminie do złożenia wyjaśnień.
 
 
7. WYKAZ OŚWIADCZEŃ I DOKUMENTÓW, JAKIE MAJĄ DOSTARCZYĆ WYKONAWCY W CELU POTWIERDZENIA SPEŁNIANIA WARUNKÓW UDZIAŁU W POSTĘPOWANIU
 
  1. W zakresie wykazania spełnienia przez Wykonawcę warunków, o których mowa w art. 22 ust. 1 uPzp:
a)      oświadczenie o spełnieniu warunków udziału w postępowaniu /zał. nr 2 do SIWZ/,
b)      wykaz robót budowlanych w zakresie niezbędnym do wykazania spełniania warunku wiedzy i doświadczenia, wykonanych w okresie ostatnich pięciu lat przed upływem terminu składania ofert, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy — w tym okresie, z podaniem ich rodzaju i wartości, daty i miejsca wykonania oraz załączeniem dokumentu potwierdzającego, że roboty zostały wykonane zgodnie z zasadami sztuki budowlanej i prawidłowo ukończone (np. referencje, protokoły ostatecznego odbioru robót) /zał. nr 3 do SIWZ/,
c)      wykaz osób, które będą uczestniczyć w wykonywaniu zamówienia odpowiedzialnych za kierowanie robotami budowlanymi, wraz z informacją na temat ich kwalifikacji zawodowych, doświadczenia i wykształcenia niezbędnych dla wykonania zamówienia, a także zakresu wykonywanych przez nie czynności, oraz informacją o podstawie do dysponowania tymi osobami, /zał. nr 4 do SIWZ – potencjał kadrowy/.
  1. Oświadczenia lub dokumenty składane w celu wykazania braku podstaw do wykluczenia z postępowania o udzielenie zamówienia Wykonawcy w okolicznościach, o których mowa w art. 24 ust. 1 ustawy prawo zamówień publicznych:
a)      oświadczenie o braku podstaw do wykluczenia, /zał. nr 2 do SIWZ/,
 
b)      aktualny odpis z właściwego rejestru, jeżeli odrębne przepisy wymagają wpisu do rejestru, w celu wykazania braku podstaw do wykluczenia w oparciu o art. 24 ust. 1 pkt 2 ustawy, wystawiony nie wcześniej niż 6 miesięcy przed upływem terminu składania ofert, a w stosunku do osób fizycznych oświadczenia w zakresie art. 24 ust 1 pkt 2 ustawy,
c)      aktualne zaświadczenie właściwego Oddziału Zakładu Ubezpieczeń Społecznych (lub KRUS) potwierdzające, że Wykonawca nie zalega z opłacaniem składek na ubezpieczenie zdrowotne i społeczne lub zaświadczeń, że uzyskał przewidziane prawem zwolnienie, odroczenie lub rozłożenie na raty zaległych płatności lub wstrzymanie w całości wykonania decyzji właściwego organu - wystawione nie wcześniej niż 3 miesiące przed upływem terminu składania ofert /załącznik wykonawcy/,
d)      aktualne zaświadczenie właściwego Naczelnika Urzędu Skarbowego potwierdzające, że wykonawca nie zalega z opłacaniem podatków i opłat lub zaświadczeń, że uzyskał przewidziane prawem zwolnienie, odroczenie lub rozłożenie na raty zaległych płatności lub wstrzymanie w całości wykonania decyzji właściwego organu - wystawione nie wcześniej niż 3 miesiące przed upływem terminu składania ofert /załącznik wykonawcy/.
  1. Wykonawca zamieszkały lub posiadający siedzibę poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej:
Jeżeli wykonawca ma siedzibę lub miejsce zamieszkania poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, przedkłada dokument wystawiony w kraju, w którym ma siedzibę lub miejsce zamieszkania potwierdzający,
że:
a)      nie otwarto jego likwidacji ani nie ogłoszono upadłości - wystawiony nie wcześniej niż 6 miesięcy przed upływem terminu składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia albo składania ofert,
b)      nie zalega z uiszczaniem podatków, opłat, składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne albo że uzyskał przewidziane prawem zwolnienie, odroczenie lub rozłożenie na raty zaległych płatności lub wstrzymanie w całości wykonania decyzji właściwego organu - wystawiony nie wcześniej niż 3 miesiące przed upływem terminu składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia albo składania ofert.
 
 
4.       Pozostałe wymagane dokumenty: formularz oferty przetargowej /zał. nr 1do SIWZ/, kosztorys uproszczony wykonany na podstawie przekazanych przedmiarów.
 
5. Wykonawca polegać będzie na wiedzy i doświadczeniu lub zdolnościach finansowych innego podmiotu:
 Zgodnie z art. 26 ust. 2 b ustawy Pzp Wykonawca może polegać na wiedzy i doświadczeniu, potencjale technicznym, osobach zdolnych do wykonania zamówienia lub zdolnościach finansowych innych podmiotów, niezależnie od charakteru prawnego łączących go z nimi stosunków. Wykonawca w takiej sytuacji zobowiązany jest udowodnić Zamawiającemu, iż będzie dysponował zasobami niezbędnymi do realizacji zamówienia, w szczególności przedstawiając w tym celu pisemne zobowiązanie tych podmiotów do oddania mu do dyspozycji niezbędnych zasobów na okres korzystania z nich przy wykonaniu zamówienia.
 
Jeśli dotyczy - w przypadku, gdy Wykonawca polegać będzie na wiedzy i doświadczeniu lub zdolnościach finansowych innego podmiotu do oferty należy dołączyć pisemne zobowiązanie, o którym mowa powyżej, a jeśli podmioty te będą brały udział w realizacji części zamówienia Zamawiający wymaga przedstawienia /dołączenia do oferty/ w odniesieniu do tych podmiotów oświadczenia o nie podleganiu wykluczeniu z postępowania wskazane w pkt 2 ppkt a) niniejszego rozdziału, zgodnie z wzorem stanowiącym załącznik Nr 2 do SIWZ;
 
6. W przypadku wnoszenia oferty przez wykonawców występujących wspólnie (konsorcja/spółki cywilne) należy
        spełnić następujące warunki:
a)      wykonawcy zobowiązani są do ustanowienia pełnomocnika do reprezentowania ich w postępowaniu o udzielenie zamówienia albo reprezentowania w postępowaniu i zawarcia umowy w sprawie zamówienia publicznego;
b)      do oferty należy dołączyć pełnomocnictwo (w formie pisemnej, tj. w oryginale lub kopii potwierdzonej notarialnie), o którym mowa powyżej, 
c)      oświadczenie o nie podleganiu wykluczeniu z postępowania wskazane w pkt 2 ppkt a) składa każdy z Wykonawców oddzielnie,
d)      Pełnomocnictwo ma w szczególności wskazywać zakres umocowania pełnomocnika. Z treści pełnomocnictwa powinno również wynikać, jakiego postępowania o udzielenie zamówienia publicznego dotyczy. Jego treść powinna także identyfikować wykonawców ubiegających się wspólnie o udzielenie zamówienia, jak również wskazywać ustanowionego wykonawcę – pełnomocnika.
e)      dokument pełnomocnictwa powinien być podpisany przez wszystkich wykonawców, w tym ustanowionego wykonawcę – pełnomocnika,
f)        w przypadku Wykonawców ubiegających się wspólnie o udzielenie zamówienia warunki udziału w postępowaniu określone w rozdz. 6 SIWZ Wykonawcy mogą spełnić łącznie.
 
Oferta oraz dokumenty potwierdzające spełnianie warunków udziału w postępowaniu muszą być podpisane zgodnie z zasadami określonymi rozdz. 13 SIWZ przez każdego wykonawcę lub ustanowionego pełnomocnika.
 
                Zamawiający wzywa wykonawców, którzy w określonym terminie nie złożyli oświadczeń lub dokumentów potwierdzających spełnianie warunków udziału w postępowaniu, lub którzy nie złożyli pełnomocnictw, albo którzy złożyli wymagane przez zamawiającego oświadczenia i dokumenty potwierdzające spełnianie warunków udziału w postępowaniu zawierające błędy lub którzy złożyli wadliwe pełnomocnictwa, do ich złożenia w wyznaczonym terminie, chyba że mimo ich złożenia oferta wykonawcy podlega odrzuceniu albo koniecznie byłoby unieważnienie postępowania. Złożone na wezwanie zamawiającego oświadczenia i dokumenty powinny potwierdzać spełnianie przez wykonawcę warunków udziału w postępowaniu oraz spełnianie przez oferowane dostawy, usługi lub roboty budowlane wymagań określonych przez zamawiającego, nie później niż w dniu, w którym upłynął termin na składanie ofert.
                Wyżej wymienione dokumenty mogą być złożone w formie oryginałów lub kserokopii potwierdzonych za zgodność przez Wykonawcę lub osobę (osoby) uprawnione do podpisania oferty z dopiskiem – za zgodność z oryginałem. W przypadku gdy złożona przez wykonawcę kopia dokumentu jest nieczytelna lub budzi wątpliwości co do jej prawdziwości zamawiający zażąda przedstawienia oryginału lub notarialnie poświadczonej kopii.
                Dokumenty sporządzone w języku obcym należy składać wraz z tłumaczeniem na język polski.
 
 
8. OPIS SPOSOBU PRZEDSTAWIANIA OFERT WARIANTOWYCH ORAZ MINIMALNE WARUNKI, JAKIM MUSZĄ ODPOWIADAĆ OFERTY WARIANTOWE, JEŻELI ZAMAWIAJĄCY DOPUSZCZA ICH SKŁADANIE
 
        Zamawiający nie dopuszcza składania ofert wariantowych.
 
 
9. INFORMACJĘ O SPOSOBIE POROZUMIEWANIA SIĘ ZAMAWIAJĄCEGO Z WYKONAWCAMI ORAZ   PRZEKAZYWANIA OŚWIADCZEŃ I DOKUMENTÓW     
          
1.                Zamawiający będzie porozumiewał się faksem nr: 077 41 75 491. Wykonawca może poza faksem kontaktować się z Zamawiającym pisemnie, na adres:
Gmina Lasowicach Wielkich, 46-282 Lasowice  Wielkie 99A.
2.                Oświadczenie, wnioski, zawiadomienia oraz informacje przekazane za pomocą faksu uważać będzie za złożone w terminie, jeżeli ich treść dotrze do adresata przed upływem terminu i zostanie niezwłocznie potwierdzona pisemnie.
3.                Zamawiający przyjmuje wszelkie pisma w godzinach od poniedziałku do piątku w godz. od 8:00 do 15:00.
 4.           Wykonawca może zwrócić się do zamawiającego o wyjaśnienie treści specyfikacji istotnych warunków zamówienia. Zamawiający jest obowiązany udzielić wyjaśnień niezwłocznie, jednak nie później niż na 2 dni przed upływem terminu składania ofert, pod warunkiem, że wniosek o wyjaśnienie treści specyfikacji istotnych warunków zamówienia wpłynął do zamawiającego nie później niżdo końca dnia, w którym upływa połowa wyznaczonego terminu składania ofert. Jeżeli wniosek o wyjaśnienie treści specyfikacji istotnych warunków zamówienia wpłynął po upływie terminu składania wniosku, o którym mowa w ust. 1, lub dotyczy udzielonych wyjaśnień, zamawiający może udzielić wyjaśnień albo pozostawić wniosek bez rozpoznania. Przedłużenie terminu składania ofert nie wpływa na bieg terminu składania wniosku o wyjaśnienie treści specyfikacji.
5.                Treść zapytań wraz z wyjaśnieniami zamawiający przekaże wykonawcom, którym przekazał SIWZ, bez ujawniania źródła zapytania i zamieści na stronie internetowej: www.bip.lasowicewielkie.pl
6.                W szczególnie uzasadnionych przypadkach, przed upływem terminu składania ofert, zamawiający może zmodyfikować treść SIWZ. Dokonana modyfikacja zostanie niezwłocznie przekazana wykonawcom, którym przekazano SIWZ oraz zamieszczona na stronie internetowej.
7.                W przypadku, gdy modyfikacja treści SIWZ powodować będzie konieczność wprowadzenia zmian oferty, zamawiający przedłuży termin składania ofert.
 
 
 
 
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                  
 
 10.      WSKAZANIE OSÓB UPRAWNIONYCH DO POROZUMIEWANIA SIĘ Z WYKONAWCAMI

Osoba upoważniona do kontaktowania się z Wykonawcami odnośnie procedury przetargowej  i przedmiotu zamówienia – Zygmunt Jacheć – Urząd Gminy Lasowice Wielkie 46-282 Lasowice Wielkie 99A w godzinach 8 oo – 15 oo , Tel. 77/417-54-80 
 
 
11.       WYMAGANIA DOTYCZĄCE WADIUM
 
Warunkiem udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia jest wniesienie wadium w wysokości  10.000,00 zł. /słownie złotych: dziesięć tysięcy 00/100/.
Wadium wnosi się przed terminem składania ofert tj. do dnia 08.09.2010 r. do godz. 11.00dopuszcza się każdą formę wnoszenia wadium zgodną z art.45 ust.6 ustawy Pzp.
Wadium wnoszone w pieniądzu wpłaca się przelewem (nie gotówką!) na rachunek bankowy Gminy Lasowice Wielkie, Bank Spółdzielczy Namysłów o/Lasowice Małe nr 08 8890 1053 0000 1094 2007 0003.
Zgodnie z Prawem bankowym (Dz.U. z 2002 r. Nr 72, poz. 6) art. 63 ust. 3 polecenie przelewu jest rozliczeniem bezgotówkowym. Zgodnie z art. 63c. Polecenie przelewu stanowi udzieloną bankowi  z zastrzeż. art. 63g, dyspozycję dłużnika obciążenia jego rachunku określoną kwotą i uznania tą kwotą rachunku wierzyciela.
W przypadku wadium wnoszonego w pieniądzu, za termin wniesienia wadium uznaje się termin uznania rachunku Zamawiającego kwotą wadium.
Dowód wniesienia wadium należy dołączyć do oferty.
 
 
12.        TERMIN ZWIĄZANIA OFERT
 
Zgodnie z art. 85 ust. 1 pkt 1 ustawy Pzp. - termin związania ofertą wynosi 30 dni. Bieg terminu związania ofertą rozpoczyna się wraz z upływem terminu składania ofert.
 
 
13.       OPIS SPOSOBU PRZYGOTOWANIA OFERT
 
1)       Ofertę należy przygotować w języku polskim, w formie pisemnej pod rygorem nieważności.
2)       Wszelkie koszty związane z przygotowaniem i złożeniem oferty ponosi Wykonawca.
3)       Ofertę stanowi wypełniony „formularz ofertowy”. Do oferty Wykonawca musi dołączyć dokumenty wymienione w SIWZ.
4)       Oferta musi być podpisana przez Wykonawcę lub upoważnionego przedstawiciela Wykonawcy.
W przypadku gdy Wykonawcę reprezentuje pełnomocnik, do oferty musi być dołączone pełnomocnictwo, określające zakres umocowania.
5)       Osoba podpisująca ofertę musi złożyć:
a)    podpisy na wszystkich stronach oferty i oświadczeniach wykonawcy,
b)    podpisy na załącznikach do oferty,
c)    podpisy w miejscach, w których Wykonawca naniósł zmiany.
6)       Za podpisanie uznaje się własnoręczny podpis z pieczątką.
7)       Poprawki powinny być naniesione czytelnie i sygnowane podpisem.
8)       Wszystkie dokumenty składane przez Wykonawcę w postępowaniu, w szczególności informacje i wyjaśnienia, muszą być podpisane przez Wykonawcę lub uprawnionego reprezentanta Wykonawcy. Uprawnienie do podpisania dokumentów musi wynikać z odpisu z KRS lub ewidencji działalności gospodarczej albo z załączonego pełnomocnictwa.
9)       Wymagane dokumenty należy przedstawić w formie oryginałów albo kserokopii. Dokumenty złożone w formie oryginałów i kserokopii muszą być podpisane przez osobę podpisującą ofertę.
10)   Podpisanie dokumentu, złożonego w formie kserokopii, przez osobę podpisującą ofertę oznacza, że osoba ta poświadcza za zgodność z oryginałem kserokopię dokumentu, na którym znajduje się własnoręczna parafa lub podpis tej osoby. Podpisy złożone na stronach dokumentu dołączonego do oferty w formie kserokopii muszą być zgodne ze wzorem podpisu, złożonymi na pierwszej stronie oferty.
11)   Wymagane jest, aby karty oferty były na trwale złączone, a wszystkie strony oferty wraz z załącznikami do niej były kolejno ponumerowane. Numeracja stron powinna rozpoczynać się od numeru 1, umieszczonego na pierwszej stronie oferty.
12)   Oferta musi obejmować całość zamówienia i nie może modyfikować zakresu przedmiotu zamówienia określonego w SIWZ przez Zamawiającego, nie dopuszcza się składania oferty wariantowej .
13)   Oferta powinna zawierać wszystkie wymagane przez SIWZ dokumenty i oświadczenia.
 
 
14.           MIEJSCE ORAZ TERMIN SKŁADANIA I OTWARCIA OFERT
 
 
Ofertę należy złożyć w Urzędzie Gminy Lasowice Wielkie 46-282 Lasowice Wielkie 99A – I piętro, pokój nr 1.
Oferta powinna być złożona w jednej kopercie, która musi być zaklejona i opatrzona napisem:
 

ADAPTACJA BUDYNKU MIESZKALNEGO NA BUDYNEK SPOCJALNY
 
Nie otwierać przed 16.08.2010 r. przed godz. 11.15

 
Termin składania ofert upływa dnia 08.09.2010 r. o godz. 11.00
 
Termin określony powyżej jest terminem wpływu oferty do siedziby Zamawiającego.
 
Otwarcie ofert nastąpi dnia 08.09.2010 r.  godz. 11.15 w urzędzie Gminy Lasowice Wielkie,
46-282 Lasowice Wielkie 99 A- I piętro, pokój nr 1.
           Otwarcie ofert jest jawne.
 
15.           OPIS SPOSOBU OBLICZENIA CENY
 
1.        Cena oferty należy podać w formie ryczałtu. Ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz.U. z 1964 r. nr 16, poz. 93 ze zm.) ten rodzaj wynagrodzenia określa w art. 632. W związku z tym cena oferty musi zawierać wszelkie koszty niezbędne do zrealizowania zamówienia wynikające wprost z dokumentacji projektowo-kosztorysowej, jak również w niej nieujęte, a bez których nie można wykonać zamówienia. Będą to m.in. koszty:
-        Wszelkich robót przygotowawczych,
-        Zagospodarowania placu budowy,
-        Utrzymania zaplecza budowy (naprawy, woda, energia elektryczna),
-        Dozorowania budowy.
-        Odtworzenia dróg, chodników,
-        Innych czynności niezbędnych do wykonania przedmiotu zamówienia.
2.        Cena musi zawierać stosowny podatek VAT. Podatek od towarów i usług VAT naliczany zgodnie z obowiązującymi przepisami.
3.        Cena ofert musi gwarantować pełne wykonanie zakresu rzeczowego objętego przedmiotem zamówienia.
4.        Ostateczną cenę oferty obejmującą całość przedmiotu zamówienia stanowi suma wartości składników zamówienia wykazana w formularzu oferty określona jako Wartość ogółem /brutto /.
 
 
16. INFORMACJE DOTYCZĄCE WALUT OBCYCH, W JAKICH MOGĄ BYĆ PROWADZONE ROZLICZENIA
       MIĘDZY ZAMAWIAJĄCYM A WYKONAWCĄ
 
         Rozliczenia między Zamawiającym a Wykonawcą prowadzone będą w PLN.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
17. OPIS KRYTERIÓW, KTÓRYMI ZAMAWIAJĄCY BĘDZIE SIĘ KIEROWAŁ PRZY WYBORZE OFERTY WRAZ Z PODANIEM ZNACZENIA TYCH KRYTERIÓW ORAZ SPOSOBU OCENY OFERT
 
1.       Przy wyborze oferty zamawiający będzie się kierował kryterium oceny :
 
Cena oferty                                                                                                     – 100 %
      Przy ocenie kryterium ceny Zamawiający będzie posługiwał się następującym wzorem ;
 
                        Cena minimalna
             K = ---------------------------- x 100 pkt.
                         Cena badana
 
           K – liczba punktów przyznana ofercie n za spełnienie kryterium
        
Wykonawcy zostaną przyznane punkty w skali od 0 do 100 z dokładnością do dwóch miejsc po przecinku.
 
Za ofertę najkorzystniejszą uznana zostanie oferta Wykonawcy, który zaoferował najniższą cenę.
    
2.       W toku oceny ofert zamawiający może żądać od wykonawcy pisemnych wyjaśnień dotyczących treści złożonej oferty.
3.       Zamawiający w tekście oferty poprawi oczywiste omyłki pisarskie, oczywiste omyłki rachunkowe z uwzględnieniem konsekwencji rachunkowych dokonanych poprawek oraz inne omyłki polegające na niezgodności oferty ze specyfikacją istotnych warunków zamówienia, niepowodujące istotnych zmian w treści oferty wg zasad określonych w art. 87 ustawy Prawo zamówień publicznych.
4.       O wniesionych poprawkach zamawiający powiadomi Wykonawcę, którego oferta została poprawiona.
 
 
18. INFORMACJĘ O FORMALNOŚCIACH, JAKIE POWINNY ZOSTAĆ DOPEŁNIONE PO WYBORZE OFERTY W CELU ZAWARCIA UMOWY W SPRAWIE ZAMÓWIENIA PUBLICZNEGO
 
1. Umowa w sprawie realizacji zamówienia publicznego zawarta zostanie z uwzględnieniem postanowień wynikających z treści niniejszej SIWZ oraz danych zawartych w ofercie.
2. Zamawiający podpisze umowę z Wykonawcą, który przedłoży najkorzystniejszą ofertę.
3. Zamawiający niezwłocznie po wyborze najkorzystniejszej oferty zawiadomi Wykonawców podając w szczególności:
1) nazwę (firmę) i adres wykonawcy, którego ofertę wybrano, oraz uzasadnienie jej wyboru, a także nazwy (firmy), siedziby i adresy wykonawców, którzy złożyli oferty wraz ze streszczeniem oceny i porównania złożonych ofert zawierającym punktację przyznaną ofertom w każdym kryterium oceny ofert i łączną punktację.
2) uzasadnienie faktyczne i prawne wykluczenia wykonawców, jeżeli takie będzie miało miejsce,
3) uzasadnienie faktyczne i prawne odrzucenia ofert, jeżeli takie będzie miało miejsce.
4. Zawiadomienie o wyborze najkorzystniejszej oferty zostanie:
1) zamieszczone w siedzibie Zamawiającego poprzez wywieszenie informacji na tablicy ogłoszeń,
2) zamieszczone na stronie internetowej zamawiającego – www.bip.lasowicewielkie.pl 
5. O unieważnieniu postępowania o udzielenie zamówienia publicznego zamawiający zawiadomi równocześnie wszystkich wykonawców, którzy:
1) ubiegali się o udzielenie zamówienia - w przypadku unieważnienia postępowania przed upływem terminu składania ofert
2) złożyli oferty - w przypadku unieważnienia postępowania po upływie terminu składania ofert podając uzasadnienie faktyczne i prawne.
6. W przypadku unieważnienia postępowania o udzielenie zamówienia, zamawiający na wniosek wykonawcy, który ubiegał się o udzielenie zamówienia, zawiadomi o wszczęciu kolejnego postępowania, które dotyczy tego samego przedmiotu zamówienia lub obejmuje ten sam przedmiot zamówienia.
7. Umowa zostanie zawarta w formie pisemnej:
1) w terminie 5 dni od dnia przesłania zawiadomienia o wyborze najkorzystniejszej oferty, jeżeli zostało ono przesłane faksem lub drogą elektroniczną, lub
2) w terminie 10 dni od dnia przesłania zawiadomienia o wyborze najkorzystniejszej oferty, jeżeli zostało ono przesłane pisemnie,
3) w przypadku gdy, w postępowaniu złożona została tylko jedna oferta lub nie odrzucono żadnej oferty oraz nie wykluczono żadnego wykonawcy, możliwe jest zawarcie umowy przed upływem ww. terminów.
8. O miejscu i terminie podpisania umowy Zamawiający powiadomi wybranego wykonawcę.
9. W przypadku, gdy okaże się, że wykonawca, którego oferta została wybrana będzie uchylał się od zawarcia umowy zamawiający może wybrać ofertę najkorzystniejszą spośród pozostałych ofert, bez przeprowadzania ich ponownej oceny, chyba, że zachodzi jedna z przesłanek unieważnienia postępowania.
 
 
19. WYMAGANIA DOTYCZĄCE ZABEZPIECZENIA NALEŻYTEGO WYKONANIA UMOWY I ZABEZPIECZENIA ROSZCZEŃ Z TYTUŁU RĘKOJMI ZA WADY
 
 
Zabezpieczenie może być wnoszone zgodnie z art. 148 ustawy Pzp. Ustalono zabezpieczenie w wysokości 5 % całkowitej ceny podanej w ofercie. Zabezpieczenie, należy wnieść w całości, za cały okres objęty zabezpieczeniem najpóźniej w dniu podpisania umowy (przed jej podpisaniem!).                
Jeśli zabezpieczenie wnoszone w pieniądzu, nie znajdzie się na wskazanym rachunku do wyznaczonego dnia podpisania umowy – zamawiający uzna, iż zabezpieczenie nie zostało wniesione. 
Zabezpieczenie wnoszone w formie innej niż pieniężna powinno być dostarczone w formie oryginału, przez Wykonawcę do siedziby Zamawiającego najpóźniej w dniu podpisania umowy – do chwili podpisania.
 
 
20. ISTOTNE DLA STRON POSTANOWIENIA, KTÓRE ZOSTANA WPROWADZONE DO TREŚCI ZAWIERANEJ UMOWY W SPRAWIE ZAMÓWIENIA PUBLICZNEGO, OGÓLNE WARUNKI UMOWY ALBO WZÓR UMOWY, JEŻELI ZAMAWIAJĄCY WYMAGA OD WYKONAWCY, ABY ZAWARŁ Z NIM UMOWĘ W SPRAWIE ZAMÓWIENIA PUBLICZNEGO NA TAKICH WARUNKACH
 
Załącznik nr 5 do SIWZ – wzór umowy.  
Wzór umowy zawiera postanowienia odnośnie możliwości wprowadzenia zmian postanowień zawartej umowy oraz określa warunki takiej zmiany (art.144 uPzp).
 
 
21. POUCZENIE O ŚRODKACH OCHRONY PRAWNEJ PRZYSŁUGUJĄCYCH WYKONAWCY W TOKU POSTĘPOWANIA O UDZIELENIE ZAMÓWIENIA
 
Środki ochrony prawnej określone w Dziale VI Upup, przysługują wykonawcy, uczestnikowi konkursu, a także innemu podmiotowi, jeżeli ma lub miał interes w uzyskaniu danego zamówienia oraz poniósł lub może ponieść szkodę w wyniku naruszenia przez zamawiającego przepisów niniejszej ustawy.
Środki ochrony prawnej wobec ogłoszenia o zamówieniu oraz specyfikacji istotnych warunków zamówienia przysługują równieżorganizacjom wpisanym na listę, o której mowa w art. 154 pkt 5.
Odwołanie przysługuje wyłącznie od niezgodnej z przepisami ustawy czynności zamawiającego podjętej w postępowaniu o udzielenie zamówienia lub zaniechania czynności, do której zamawiający jest zobowiązany na podstawie ustawy.
Jeżeli wartość zamówienia jest mniejsza niżkwoty określone w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8, odwołanie przysługuje wyłącznie wobec czynności:
1) wyboru trybu negocjacji bez ogłoszenia, zamówienia z wolnej ręki lub zapytania o cenę;
2) opisu sposobu dokonywania oceny spełniania warunków udziału w postępowaniu;
3) wykluczenia odwołującego z postępowania o udzielenie zamówienia;
4) odrzucenia oferty odwołującego.
 
 
 
22. POSTANOWIENIA KOŃCOWE
 
 
 
1. Zamawiający nie przewiduje zwrotu kosztów udziału w postępowaniu.
2. Załącznikami do niniejszej specyfikacji istotnych warunków zamówienia stanowiące jej integralną część są:
 
Załącznik nr 1 – Formularz Ofertowy Przetargowej,
Załącznik nr 2 - oświadczenie o spełnieniu warunków udziału w postępowaniu i braku podstaw do wykluczenia,
Załącznik nr 3 – doświadczenie zawodowe
Załącznik nr 4 – potencjał kadrowy,
Załącznik nr 5 – wzór umowy,
Załącznik nr 6 - przedmiar robót,
Załącznik nr 7 – specyfikacje technicznewykonania odbioru robót budowlanych,
Załącznik nr 8 – dokumentacja projektowa.
3. Zamawiający dopuszcza rozwiązania równoważne w każdym miejscu, gdzie SIWZ oraz załączniki zawierają odniesienia do konkretnej marki, źródła, szczególnego procesu, znaku handlowego, patentu, typu, pochodzenia lub produkcji, które mogłyby prowadzić do uprzywilejowania lub wyeliminowania pewnych przedsiębiorstw albo produktów.
 
 
 

Do pobrania

Metryka

Liczba odwiedzin 939
Osoba wprowadzająca informację Admin Administrator
Osoba publikująca informację Admin Administrator
Osoba odpowiedzialna za informację Admin Administrator
Data opublikowania 2010-09-08 13:15:00
Zmodyfikował Admin Administrator
Data ostatniej aktualizacji 2010-08-24 22:44:14